Afgelopen maand stond, naast de Baarnsche Zoom, ook de Nota van uitgangspunten en ambities voor de Mobiliteitsvisie op de agenda. Een kort terugblik op de laatste raadsvergadering van 2019.

Baarnsche Zoom

GroenLinks Baarn heeft in het verleden steeds tegen woningbouw langs de A1 gestemd. We hebben, met succes, gevraagd om extra onderzoek naar de gezondheidsrisico’s van wonen langs de snelweg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de beoogde woningbouwlocatie voor 500 woningen tussen de Drakenburgerweg en de A1 niet voldoet aan de WHO-normen voor fijnstof en geluid. Ook de GGD heeft benadrukt dat er aantoonbare gezondheidsrisico's zijn van wonen dicht op een snelweg. Om deze reden mogen er bijvoorbeeld geen scholen worden gebouwd binnen een staal van 300 meter van een snelweg.

We realiseren ons dat er een enorme krapte is op de woningmarkt in Baarn, maar laten ons niet verleiden om dan maar in te stemmen met dit plan en de toekomstige bewoners willens en wetens bloot te stellen aan fijnstof en geluidsoverlast. Tijdens een excursie naar het Amersfoortse Nieuwland hebben we met eigen ogen kunnen zien hoe bewoners openslaande ramen maken in de dove gevels, hun mechanische ventilatiesysteem niet goed onderhouden, waardoor het fijnstof gewoon de woningen binnenkomt en hebben we kunnen ervaren hoe duidelijk de snelweg te horen is, zodra je buiten komt. Wat wij niet willen is mensen die geen andere keuze hebben wegstoppen in een ongezonde woning langs een van de drukste snelwegen van Nederland. Onze inwoners verdienen een gezonde woonomgeving. GroenLinks stemde daarom tegen de bouw van 500 woningen op de Baarnsche Zoom. Een woonwijk pal naast de snelweg. Met hoge concentraties fijnstof en geluid.

Wij zijn van mening dat we met slim inbreiden de hoogste woningnood kunnen oplossen. Op inbreidingslocaties kunnen we veel meer woningen kwijt: als we kiezen voor appartementen voor starters en betaalbare gezinswoningen, in plaats van dure stadsvilla’s. Om dit te realiseren is er een duidelijke visie nodig en die ontbreekt op dit moment. GroenLinks zal in het vervolg nog kritischer gaan kijken naar de woningbouwprogramma’s op inbreidingslocaties. Wel stemden we tijdens de vergadering in met een amendement van CDA-Baarn, die vroeg om een onderzoek naar meer bedrijfsruimte ter hoogte van de huidige Noordschil. Op deze manier ontstaat er ruimte om bedrijven die gevestigd zijn in de woonkern uit te plaatsen naar een van de bedrijfsterreinen en kunnen de vrijkomende locaties worden benut voor het bouwen van betaalbare woningen voor starters en jonge gezinnen.

Mobiliteitsvisie

GroenLinks Baarn pleit al jaren voor meer aandacht voor fietsers en voetgangers bij de inrichting van ons dorp. Door niet de auto als uitgangspunt te nemen, maar de fiets, creëer je een fietsvriendelijke gemeente en dat heeft voordelen voor de toegankelijkheid, leefbaarheid en gezondheid van onze inwoners. In de nota van uitgangspunten en ambities voor de Mobiliteitsvisie stond dit duidelijk verwoord. We zijn dan ook erg blij met de ambities van Wethouder Vissers en kijken reikhalzend uit naar de uitwerking hiervan in concrete maatregelen die van Baarn een echt fietsdorp gaan maken.