Let op: de aanmeldingsdatum is inmiddels gesloten, maar mocht je nu of in de toekomst interesse hebben in een plekje op de lijst, mail of bel ook dan nog vooral naar de kandidatencommissie.

In de huidige raad van Baarn heeft GroenLinks twee zetels. Die zetels willen we in de volgende periode natuurlijk minimaal behouden, maar liever mikken we op een winst van één of twee extra zetels. Met een spetterende verkiezingscampagne moet dat haalbaar zijn. Daarom zoeken we nu kandidaten die straks de behaalde zetels willen bezetten.

Procedure

Als je je kandidaat wil stellen, dan kan dat tot uiterlijk 30 juni a.s. De kandidatencommissie, bestaande uit Veronica Selleger, Job de Haan, Piet Halma en Wim Genuit, zal uit alle aanmeldingen een voordracht opstellen. De definitieve lijst wordt in november vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering.

Wil je je kandidaat stellen? Mail dan je CV en motivatie naar kandidatencommissie@groenlinksbaarn.nl. Het profiel voor raadsleden vind je hieronder. Voor meer informatie kun je terecht bij de voorzitter van de kandidatencommissie, Wim Genuit (tel: 06-30093366 of mail naar het adres van de kandidatencommissie).

Ken je iemand die je geknipt vindt voor het raadslidmaatschap? Die wel groen en links is, maar misschien nog niet betrokken bij onze afdeling? Of die een zetje nodig heeft om zich aan te melden? Moedig diegene aan om te reageren of contact op te nemen met voorzitter Wim Genuit om verdere vragen te stellen.

Profiel

Hieronder schetsen we een profiel van wat een goed raadslid voor de fractie van GroenLinks Baarn zou moeten zijn of kunnen. Ook als je een deel van de kenmerken in je verenigt en bereid bent om je op de andere onderdelen te ontwikkelen, moedigen we je aan te reageren. Veel leer je natuurlijk gaandeweg en je werkt in een team. Als je twijfelt of je je in het profiel herkent, kun je altijd de voorzitter van de kandidatencommissie mailen of bellen om je vragen voor te leggen.

Een GroenLinks-raadslid is een politicus die:

• Een visie heeft op de beleidsterreinen die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de belangrijkste kernwaarden van GroenLinks (groen, eerlijk en inclusief) en al deze kernwaarden van harte onderschrijft;
  • Nederland wil veranderen vanuit die kernwaarden, en daarvoor groene en sociale kansen ziet;
  • Mensen weet te verbinden en verschillen te overbruggen.

Een GroenLinks-raadslid, binnen de raad:

• Beheerst zowel vanuit de oppositie als de coalitie het politieke spel naar en met andere partijen;
  • Heeft overtuigingskracht en kan bij andere partijen steun voor GroenLinks-plannen verwerven.

Een GroenLinks-raadslid, als volksvertegenwoordiger:

• Weet de stem van de inwoners helder en doortastend te verwoorden;
  • Weet mensen aan te spreken en politiek te vertalen naar het dagelijks leven van mensen;
  • Heeft oog voor het belang van diversiteit en inclusie bij beleid;
  • Kan goed luisteren en weet het algemeen belang te behartigen, is geen ombudsman voor individuele bewoners.

Een GroenLinks-raadslid in de media:

• Spreekt duidelijke taal en is in staat de eigen mening helder te verwoorden;
  • Is gemakkelijk benaderbaar.

Een GroenLinks-raadslid, in het algemeen:

• Is initiatiefrijk, daadkrachtig, constructief en creatief;
  • Heeft voldoende tijd voor het raadswerk;
  • Heeft politiek-strategisch inzicht en kan onderhandelen.

Extra kenmerken voor een fractievoorzitter:

• Kan van de fractie een team maken;
  • Kan goed schakelen tussen verschillende actoren als wethouder, afdelingsvoorzitter, fractie, eventuele coalitiepartners, etc;
  • Kan de fractie goed vertegenwoordigen.

Contact

Voor het indienen van je CV en motivatie mail je naar kandidatencommissie@groenlinksbaarn.nl. Via dit mailadres kun je ook vragen stellen over de kandidaatstelling, het profiel of de procedure. Daarnaast is de voorzitter, Wim Genuit, telefonisch te bereiken (tel: 06-30093366).

Wil je liever eerst een GroenLinks-raadslid spreken om wat meer te horen over wat diegene eigenlijk doet? Kijk bij Onze mensen voor alle (steun)fractieleden en hun contactgegevens.