Hoe bevalt het om opnieuw lid te zijn van de Baarnse gemeenteraad?

Goed. De situatie is ook heel anders dan toen ik de raad verliet in 2014. GroenLinks was toen een eenmansfractie en daardoor was ik ook fractievoorzitter. Het is nu heel plezierig om samen met Jeroen en Anne in een team te werken. Jeroen brengt zijn ervaring uit de vorige raadsperiode mee, Anne is nieuw raadslid, enthousiast en gedreven. We vullen elkaar goed aan, en we kunnen heel goed samenwerken.

Een groot verschil met mijn eerdere raadswerk is natuurlijk ook dat GroenLinks nu coalitiepartij is, samen met VoorBaarn, PvdA, D66. Én GroenLinks leverde een wethouder, Steven de Vries. In de raadsperiode 2010-2014 waren de verhoudingen behoorlijk verzuurd. Partij BOP voerde stevig oppositie en de meeste ideeën werden niet eens besproken, maar meteen afgeschoten.

Mijn gevoel is dat de verhoudingen nu een stuk beter zijn. Er is ruimte voor de inbreng van oppositiepartijen. Raad op Pad is een initiatief waarbij coalitie en oppositie samen optrekken.

Wat motiveerde jou om opnieuw raadslid te worden?

Toen ik in 2014 de raad verliet, was dat met de idee dat het na 3 raadsperiodes goed was geweest. Anderen waren aan de beurt. Bij de laatste verkiezingen bleek het toch niet eenvoudig om de top van de lijst te bemensen. Het zag ernaar uit dat GroenLinks de 2 zetels die ze had, zou kunnen behouden. Jeroen, beoogd fractievoorzitter, wilde graag iemand met ervaring naast zich en nodigde mij uit. Ik heb daar flink over moeten nadenken. Het feit dat ik geen eenmansfractie meer zou vormen en geen fractievoorzitter zou worden, maakte het besluit wat gemakkelijker. Ik vond het ook heel belangrijk dat GroenLinks vertegenwoordigd zou blijven in de raad. Wel gehoopt, niet meteen verwacht, wel gekomen: GroenLinks kwam met 3 van haar kandidaten in de raad!

Hoe kijk jij terug op het eerste jaar? Je collega, en coalitiegenoot, Tino Schouten zei in juni “niet zo tevreden te zijn”

De uitspraken van Tino Schouten in De Gooi- en Eemlander hebben mij erg verbaasd. Ik vind dat het helemaal niet zo slecht is gegaan, en dat we best tevreden mogen zijn. We zijn heel blij met ‘onze’ wethouder Steven de Vries. En veel van onze punten uit het GroenLinks verkiezingsprogramma zijn in het coalitieakkoord Samen Baarn terecht gekomen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de energietransitie en het thema diversiteit. Er is in het eerste jaar veel in de steigers gezet. Op een aantal punten is het nodig om plannen goed voor te bereiden en eventueel nader onderzoek te doen. Dat kost nu misschien meer tijd, maar straks kan de uitvoering daardoor beter en sneller gaan.

Daarnaast speelt ook dat de gemeentelijke organisatie de nodige aandacht vraagt. De onderbezetting op veel afdelingen wordt inmiddels voortvarend aangepakt. Hierdoor ontstaat er nu weer personele capaciteit om ook nieuwe projecten op te pakken.

Welke zaken zijn gerealiseerd sinds juni 2022?

Ik noemde al een belangrijk punt; de gemeentelijke organisatie - met name de afdeling Beheer & Onderhoud - waar de personele bezetting flink is verbeterd. Daardoor reageert de gemeente veel sneller dan voorheen op meldingen van burgers.

Een ander onderwerp is verduurzaming. De inzet van energiecoaches en energiefixers heeft geleid tot veel energiebesparende maatregelen in Baarnse woningen. Daar is nog heel veel werk te doen, maar de eerste stappen zijn gezet. De gebouwen die in bezit zijn van de gemeente (het gemeentelijk vastgoed) en schoolgebouwen worden versneld duurzaam gemaakt. Dit nadat een GroenLinks motie met die strekking door de raad eind 2022 is aangenomen. Ook is een nieuw kader tot stand gekomen voor de plaatsing van zonnepanelen op de daken van monumentale panden. Op ons initiatief heeft de raad aan het college gevraagd om met een voorstel te komen voor een wijziging van de legesverordening. Hierdoor komen monumenteigenaren niet meer voor extra kosten te staan als ze hun huis willen verduurzamen.

De raad heeft het afgelopen jaar besloten om de plannen voor verhuizing van de bibliotheek naar theater de Speeldoos af te blazen. GroenLinks heeft er altijd voor gepleit om de bibliotheek in het centrum te houden. We zijn dus blij met deze ontwikkeling. Maar we realiseren ons ook heel goed dat er nu nieuwe plannen gemaakt moeten worden voor de huisvesting. Het gaat daarbij om huisvesting van het theater, de bibliotheek, en alle organisaties die volgens het oude plan naar het huidige pand van de bibliotheek zouden verhuizen.

Wat kunnen we komend jaar verwachten?

Resultaten op het gebied van woningbouw. In vorige collegeperiodes werd woningbouw overgelaten aan de markt. Gevolg daarvan is vrijwel overal dure woningen met hier en daar een betaalbare woning. We zijn bezig een nieuwe woonvisie op te zetten die antwoord geeft op de vraag wat Baarnse inwoners nodig hebben aan woonruimte. We hebben geen behoefte aan nog meer dure woningen, die gekocht worden door mensen die van buiten Baarn komen. Er is in Baarn vraag naar meer betaalbare woningen. Door een andere aanpak kunnen we de doorstroming op gang krijgen. De bevolking van Baarn gaat dat dus zeker merken.

In 2024 wordt een start gemaakt met de warmtetransitie: de vervanging van aardgas door duurzame energiebronnen voor de verwarming van onze woningen en andere gebouwen. Een van de mogelijkheden waar we naar kijken is of warmte uit de Eem gebruikt kan worden om de woningen in het Eemdal te verwarmen (aquathermie). Het komend jaar wordt een uitvoeringsplan opgesteld. Volgens dat plan moeten de Eemdal-bewoners de gelegenheid krijgen om niet alleen mee te praten, maar ook mee te beslissen over de keuzes die gemaakt moeten gaan worden.

Een ander onderwerp dat het komend jaar verder vorm en inhoud krijgt: de manier waarop de gemeente de inwoners betrekt bij het maken van nieuwe plannen (participatie). Het is noodzakelijk dat de gemeente goed luistert naar betrokken inwoners, actief ideeën ophaalt uit de Baarnse samenleving, en initiatieven van inwoners aanmoedigt en ondersteunt. Als de gemeente dat doet, dan ben ik er zeker van dat we met z’n allen meer voor elkaar krijgen in minder tijd en voor minder geld.

Vanaf 2026 krijgt de gemeente minder geld van de Rijksoverheid. Hoe zorgt GroenLinks ervoor dat de gevolgen daarvan eerlijk worden verdeeld?

De bezuinigingen op het Gemeentefonds zijn op tijd aangekondigd, dus we kunnen er gelukkig nog een beetje op anticiperen. Door nu verstandig te investeren, heeft de gemeente straks minder uitgaven. Want wat we zoveel mogelijk willen vermijden is gedwongen bezuinigen. Een voorbeeld daarvan is de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed: nu de verduurzaming uitvoeren betekent over een paar jaar minder uitgaven aan energiekosten.

Mocht er toch een tekort zijn op de begroting, dan is GroenLinks niet van tevoren tegen verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Daar is ruimte en het is de meest eerlijke belastingheffing.

We hebben afgelopen jaar met succes geïnvesteerd in de gemeentelijke organisatie. Goede medewerkers, veel jonge mensen ook, die klaar zijn om veel werk uit te voren en nieuwe projecten op te pakken. Ook dat is een goede investering. Wat we de komende jaren moeten voorkomen is dat we daar weer moeten bezuinigen en mensen moeten ontslaan. Wat GroenLinks betreft gaan we dat dus niet doen. Waar wel nog kansen liggen voor personele inzet en efficiënter werken, is uitbreiding van regionale samenwerking. We werken al op veel terreinen samen met omliggende gemeenten. Sinds kort werkt Baarn ook samen met Eemnes bij het innen van gemeentelijke belastingen. Mogelijk sluiten andere gemeenten zich in de toekomst aan bij dit samenwerkingsverband.

Verkiezingsmarkt maart 2026 op de Brink! Waarom moeten Baarnaars op GroenLinks stemmen?

Dan ga ik vertellen welk resultaat bereikt is met de warmtetransitie in Baarn. Ik zal uitleggen waarom dat in het coalitieakkoord stond, mede dankzij GroenLinks natuurlijk. En hoe ’onze‘ wethouder er voor gezorgd heeft dat het een succes is geworden waarvan alle Baarnse burgers profiteren.

GroenLinks zal in 2026 hopelijk kunnen laten zien welke grote stappen er gezet zijn op weg naar een klimaatneutrale gemeente Baarn. Door middel van veel maatregelen om energie te besparen, zoals toepassing van zonnepanelen op daken. En als het nodig is ook met windmolens, bijvoorbeeld in het gebied ingeklemd tussen de A1 en de A28. Eemland is qua natuur een heel belangrijk gebied, maar door een goede ‘ecologische inpassing’ zijn er wellicht mogelijkheden voor een oplossing. Dat betekent een oplossing die recht doet aan zowel de noodzaak om meer duurzame energie op te wekken, als aan de noodzaak om waardevolle natuur te behouden. Mochten er in de provincie Utrecht betere plekken zijn, vooral doen. Maar als het nodig is neemt GroenLinks verantwoordelijkheid voor de minst kwade oplossing. En ook dat zal ik de kiezers in 2026 willen uitleggen.

Nogmaals, onze standpunten en plannen zijn opgenomen in een goed en toekomstgericht coalitieakkoord. De komende jaren wordt hard gewerkt om dat uit te voeren.

OPROEP: Doe je mee in ons team?

GroenLinks heeft in Baarn en Eemnes veel leden en sympathisanten. Met het oog op de continuïteit van het werk in de gemeenteraad en voor de afdeling, komt GroenLinks graag in contact met mensen die mee willen werken in ons team.

Voel je je aangesproken? Neem dan contact met ons op. Elke bijdrage is welkom! We overleggen graag met jou hoe we je inzet mogelijk kunnen maken.