Nieuw jaar, nieuwe regels

Met het nieuwe jaar gaan op landelijk niveau altijd nieuwe regels in. Zo werd op 1 januari na veel vertraging eindelijk de Omgevingswet van kracht. Deze wet vervangt 26 bestaande wetten en gaat bijvoorbeeld over bouwen en verbouwen, milieu, natuur, water en erfgoed. Mede door deze verandering werden er zoveel bestemmingsplannen voor woonprojecten nog eind 2023 ingediend.

Het doel van de Omgevingswet is procedures voor initiatiefnemers sneller en makkelijker te maken. Ook moet een initiatiefnemer voortaan meer in gesprek met omwonenden (participatie). Vanuit onze fractie zit Jeroen in een werkgroep over de Omgevingswet. Zo zorgen we ervoor dat deze grote verandering goed verloopt in onze gemeente. En de raad zoveel mogelijk grip blijft houden op nieuwe plannen voor onze leefomgeving.

Op 1 januari zijn er ook nieuwe regels ingegaan voor kantoren, bedrijven en instellingen voor het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Organisaties mogen deze bekers en bakjes niet meer aanbieden op de genoemde locaties. Hoewel er door tegenwerking in de Tweede Kamer geen handhaving plaatsvindt.

Begin januari heb ik schriftelijke vragen gesteld om te weten te komen hoe de gemeente Baarn omgaat met de nieuwe regels. En wat we als gemeente nog meer doen om plastic afval te verminderen, en het gebruik van herbruikbaar materiaal bij inwoners en ondernemers te stimuleren. Het college moet de vragen binnen 30 dagen beantwoorden.

Lokale Energie Strategie vastgesteld

In de raadszaal hebben we afgelopen maand uitgebreid gesproken over de Lokale Energie Strategie (LES), die werd voorgesteld door onze duurzaamheidswethouder Steven. Met de LES wil de gemeente helderheid geven over hoe we in Baarn overgaan naar schonere energie.

In de strategie staan drie belangrijke pijlers van de energietransitie centraal:

1. zuiniger omgaan met energie;
  2. geen aardgas meer; en
  3. het opwekken van schone elektriciteit.

De LES werd uiteindelijk in meerderheid aangenomen. De gemeente gaat de strategie nu met inwoners delen via infographics, een combinatie van tekst en beeld.

GroenLinks is blij dat de LES is aangenomen. Mijn fractiegenoot Wim noemde het een goede basis om mee aan de slag te gaan. Tegelijk is het een levend document dat we regelmatig moeten herzien, omdat veel van de mogelijke oplossingsrichtingen nog volop in ontwikkeling zijn. We moeten dus op elk moment bereidzijn om onze koers aan te passen.

Aandachtspunten zijn voor GroenLinks meer koppeling met duurzame mobiliteit. Hiervoor houden we de Uitvoeringsagenda duurzame mobiliteit in de gaten die er nog aan komt. Ook willen we dat iedereen ongeacht inkomen kan meedoen aan de energietransitie. Gelukkig werkt de gemeente goed samen met woningcoöperatie Omthuis.

Ook samenwerking met groepen inwoners en ondernemers, met lokale organisaties, met de regio en de provincie, is van groot belang. We zijn blij dat dit centraal staat in de LES. En we hebben moties van de ChristenUnie (die gek genoeg tegen de LES stemde) mede-ingediend die opriepen tot een plek waar inwoners terecht kunnen met vragen en ideeën. Ook dienden we de motie van D66 mee in om waar mogelijk de energietransitie te versnellen. Het college gaat onderzoeken wat hiervoor nodig is aan extra capaciteit en investeringen.

Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Ook een belangrijk, maar technisch onderwerp was de nieuwe verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp. De verordening werd unaniem aangenomen. In deze verordening staat wanneer de gemeente ondersteuning biedt aan inwoners met een hulpvraag, welke voorzieningen daarvoor zijn en welke voorwaarden gelden.

Het is vooral een aanpassing vanwege landelijke en regionale regels, en vormt een juridische basis om beleid te maken. Om beter te weten hoe dit in de praktijk zal uitwerken, heb ik een toezegging gekregen van de wethouder dat het college de raad zal informeren over het beleid. En over hoe de gemeente dat beleid gaat communiceren richting inwoners als het af is.

Het is voor ons van groot belang en eigenlijk vanzelfsprekend dat onze inwoners die dat nodig hebben goed en snel ondersteund worden. Als jongeren of gezinnen lang op een wachtlijst moeten staan, worden hun problemen alleen maar erger. Daar maak ik me regelmatig zorgen over.

De landelijke Hervormingsagenda, die in deze verordening wordt doorgevoerd, doet een poging die overbelasting op te lossen. In Baarn is het Lokaal Team intussen ook uitgebreid om die snellere ondersteuning te kunnen bieden. Dit lijkt tot nu toe een succes.

We blijven als GroenLinks goed in de gaten houden of deze hervormingsmaatregelen inderdaad tot de gewenste verbetering leiden. In Den Haag strijdt ons kamerlid Lisa Westerveld intussen onvermoeibaar tegen extra bezuinigingen op de jeugdzorg.

Mondelinge vragen Spreidingswet

Tot slot stelden deze maand andere partijen diverse mondelinge vragen tijdens het Vragenhalfuur in de Besluitraad. Je kunt als raadslid op dat moment niet je mening geven over de gestelde vragen of op het antwoord van de wethouder, maar alleen vervolgvragen stellen.

Daarom uit ik nog maar op deze plek mijn gedachten bij de vragen van de VVD over de gevolgen van de Spreidingswet in Baarn. En over hun poging om de wethouder uit te dagen te laten weten of de gemeente de ambitie heeft ‘voorloper, volger of achterop te lopen in deze'(?). Aangezien het een wet is, lijkt het me vanzelfsprekend dat we die volgen. We zijn als raad al regelmatig geïnformeerd over hoe we als gemeente hierbij samen optrekken in de regio.

In de toelichting op de vragen stelt de VVD dat meerdere inwoners zich zorgen maken over ‘de toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders en de eventuele impact van de spreidingswet op een relatief kleine gemeente als Baarn'. Dat betwist ik niet, maar zelf spreek ik dan weer inwoners die zich juist zorgen maken over het lot van mensen in nood die nergens terecht kunnen. Die net als ik blij zijn dat mede dankzij een verstandige beslissing van de VVD in de Eerste Kamer de verdeling van opvangplekken eerlijker geregeld gaat worden.

De opvangplekken worden verdeeld over alle gemeenten op basis van inwoneraantal en de sociaaleconomische score van een gemeente. Dat Baarn een relatief kleine gemeente is wordt dus meegewogen. Het zal zeker een uitdaging worden gezien de schaarse ruimte in Baarn en de hoge woningnood, net als dat het geval is in andere gemeentes. Maar laten we verschillende woningzoekenden alsjeblieft niet tegen elkaar uitspelen.

Terugkijken raadsvergaderingen

Benieuwd naar alle besproken onderwerpen in januari? Luister naar en/of bekijk de raadsvergaderingen via baarn.notubiz.nl.