Op de plaats waar Domus de woontorens wil bouwen (de percelen Tolweg 2, 4 en 6) staan nu een aantal leegstaande bedrijfspanden die bij het bedrijventerrein ‘De Drie Eiken’ horen. De eigenaar van die panden kan kiezen voor een lucratieve verkoop van de grond of voor het weer verhuren van de panden. Dat drijft de huurprijzen uiteraard op.

Om hier woningen te kunnen bouwen moet de bestemming van het terrein worden gewijzigd van ‘bedrijventerrein’ naar ‘wonen’. Dat is geen administratieve formaliteit. Op een bedrijventerrein mag meer dan in een woonwijk. Bedrijven die bijvoorbeeld veel geluid produceren of met gevaarlijke stoffen werken kunnen daar dingen doen die in een woonwijk niet kunnen. Als dergelijke bedrijven ineens (over)buren krijgen, wordt dat misschien een probleem. Uitbreiden wordt sowieso lastig.
Verder is het goed mogelijk dat zich de komende tijd ondernemers melden die willen starten of hun bedrijf willen uitbreiden. Zeker nu de beperkingen als gevolg van de coronapandemie op hun eind lopen. Bij die bedrijven die willen uitbreiden zijn mogelijk ook bedrijven die nu nog in het dorp zitten. En de gemeente Baarn wil verhuizing van bedrijven van het dorp naar de rand bevorderen en de vrijkomende locaties benutten voor woningbouw.

Vorig jaar heeft een extern adviesbureau, STEC, voor de gemeente in kaart gebracht hoeveel behoefte aan bedrijventerrein er in Baarn is. Toen dat onderzoek in de raad werd behandeld, meldden zich vele ondernemers die helemaal niet waren geraadpleegd. Een meerderheid van de raad, waaronder onze fractie, heeft het college toen de opdracht gegeven om zijn huiswerk over te doen. Op dit moment werkt STEC aan een meer diepgaande inventarisatie. Die moet na de zomer klaar zijn.

Enkele maanden geleden werd duidelijk dat de raad in mei zou moeten besluiten over het plan van projectontwikkelaar Domus voor de 3 woontorens. Op dat moment kwamen de ondernemers in het geweer. Ze betoogden dat ze niet waren geconsulteerd over deze plannen. En ze beklaagden zich ook over de volgorde: beslissen over woningbouw op een stuk grond dat nu nog bedrijventerrein is voordat je weet hoeveel bedrijventerrein er de komende tijd nodig is. Ze kwamen met allerlei locaties in het dorp waar nu bedrijven zitten die misschien wel willen verhuizen. Locaties die dan dus benut zouden kunnen worden voor woningbouw.

Nu heeft Baarn zoals iedere gemeente een Rekenkamer: een commissie van enkele wijze mannen en vrouwen zonder politieke belangen die af en toe onderzoekt hoe besluitvormingsprocessen zijn gelopen en wat er eventueel beter kan. Over het besluitvormingsproces rond Tolweg 2, 4 en 6 was het oordeel van de Rekenkamer vernietigend: het participatieproces was onvoldoende, het georganiseerde bedrijfsleven was ten onrechte niet benaderd en daardoor stond de uitkomst op voorhand al vast: de woningen zouden er komen als de raad daarmee instemde. Of, zoals onze fractie het verwoordde: een gevalletje tunnelvisie. Het college wilde dit gewoon dolgraag en had onvoldoende oor voor de belangen van de bedrijven in de directe omgeving.

En dan kom je voor een dilemma te staan. Leg je het kritische rapport van de Rekenkamer naast je neer? Negeer je daarmee de belangen van de ondernemers op ‘De Drie Eiken’? Dan kun je voorspellen wat er gebeurt. Dan zullen de ondernemers gaan procederen. En gezien de conclusies van de Rekenkamer zullen ze daarin waarschijnlijk aan het langste eind trekken. Met als gevolg dat er tot in lengte van jaren nog niet zal worden gebouwd. En dan staan de woningzoekende Barinezen en Baarnaars pas écht in de kou.

Los daarvan zit Baarn niet te wachten op een periode van chagrijn tussen de gemeente, het bedrijfsleven en de woningzoekenden met verwijten over en weer in de media. Daar wordt niemand beter van; dat leidt alleen maar tot nog meer frustratie en vertraging bij toekomstige ontwikkelingen.

Daarom hebben wij tijdens de Besluitraad van 2 juni met succes gepleit voor uitstel naar het najaar. Zo is er tijd om de behoefte aan ruimte voor bedrijvigheid echt goed in kaart te brengen. Tijd om de verschillende belanghebbenden bij elkaar aan tafel te krijgen. Tijd ook om de beschadigde relatie tussen de gemeente en de ondernemers te herstellen.

Wij denken dat die maanden dubbel en dwars worden terugverdiend. En dat we door nu even pas op de plaats te maken veel eerder de broodnodige betaalbare woningen zullen hebben. Op de Tolweg, op andere bouwlocaties. Of misschien wel allebei.

Hoe dan ook: dan kunnen we een weloverwogen besluit nemen op basis van feiten. En dat is nog lastig genoeg.

Wil je meedenken over mogelijkheden voor (betaalbaar) wonen in Baarn? Neem contact op met de fractie.

Teaser-foto (homepage) via de website van Domus.