We slaagden erin om duidelijk bloot te leggen dat het college niet altijd daadkrachtig bestuurt. Met als gevolg: gevaarlijke verkeerssituaties bij de bevoorrading van de Aldi, geen betaalbare woningen in het woningbouwproject Ericastraat en een Laanstraat waar je je leven overdag nog steeds niet zeker bent.

Installatie Kinderburgemeester

Voorafgaand aan de Besluitraad van 27 oktober werd de eerste Kinderburgemeester van Baarn geïnstalleerd. De tienjarige Feline van der Velden gaat zorgen dat kinderen worden gehoord. Ook wil ze een Kindercafé opzetten voor kinderen die nu soms buiten de boot vallen. Ze mocht de raad vanaf het spreekgestoelte toespreken en deed dat met verve.

Het is mooi dat Baarn nu een ambassadeur voor de wensen en belangen van kinderen heeft. En wat ons betreft is dat pas het begin. In onze Politiek Cafés horen we hoe weinig Baarn voor jongeren te bieden heeft. Het zou mooi zijn als er weer een Jongerenraad komt en we gaan ons daar in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen voor inzetten.

Interpellatiedebat Kooijhoek

De reguliere agenda begon met een pittig debat. Samen met VoorBaarn en PvdA riepen wij verkeerswethouder Vissers ter verantwoording. Camerabeelden van verkeersbureau Goudappel Coffeng hadden glashard aangetoond dat niet werd voldaan aan de randvoorwaarden waaronder de raad twee jaar geleden schoorvoetend had ingestemd met het bevoorraden van de ALDI: vrachtwagens naderden regelmatig uit de dorpskern en werden bij het achteruitrijden niet begeleid. Met name voor fietsers kan dat gevaarlijke situaties opleveren.

In de Debatraad van 13 oktober bleek dat de wethouder in de beelden geen aanleiding had gezien om in actie te komen. Toen we haar als raad daarop aanspraken, verweet ze dat de raad de situatie zelf had veroorzaakt. Op dat moment had ze een groot probleem.

Tijdens de Besluitraad bood de wethouder excuses aan voor haar ongepaste uitval. En wat belangrijker was: ze toonde nu wel de vereiste daadkracht. Met de ALDI is nu afgesproken dat de bevoorrading zo veel mogelijk plaatsvindt buiten de uren waarop het druk is op de Eemnesserweg. En de vrachtwagens mogen niet meer door de dorpskern rijden. Voor begeleiding van de vrachtwagens door medewerkers van de ALDI bleek op dit moment geen ruimte. Dat is voor ons nog wel een punt van zorg.

Al met al was er voldoende aanleiding om de wethouder het voordeel van de twijfel te geven, maar we blijven het nauwlettend volgen.

VVD-motie inburgering

De behandeling van de laatste begroting voor de verkiezingen bood weinig spektakel. Er werd nauwelijks nieuw beleid aangekondigd en er was daarmee voor onze fractie ook niet echt een reden om tegen te stemmen.

De sfeer veranderde toen de VVD een motie aankondigde waarin zij (met steun van VoorBaarn) opriep om bij het samenstellen van het inburgeringsprogramma voor nieuwkomers specifiek aandacht te besteden aan de gelijkheid van man en vrouw en de positie van de LHBTIQ+-gemeenschap. Die aandacht is nodig, maar wij passen ervoor om dat gegeven te misbruiken voor een poging om nieuwkomers nog eens in te peperen dat ze zich hier moeten aanpassen. De moeizame manier waarop de fractievoorzitter van de VVD het woord ‘LHBTIQ+-gemeenschap’ uitsprak, sprak wat ons betreft boekdelen. Onze wrevel werd door diverse partijen gedeeld. Ook het CDA vond het een gevalletje selectief winkelen, maar zag daarin geen belemmering om de motie aan een meerderheid te helpen.

Bouwplan Ericastraat

In de Visie Wonen hebben we afgesproken dat bij grotere woningbouwprojecten minimaal 30 procent van de woningen wordt gebouwd voor specifieke categorieën woningzoekenden die heel moeilijk aan een woning komen. Bijvoorbeeld omdat ze niet zo veel te besteden hebben.

De ontwikkelaar van het project Ericastraat 16 - 18 vulde deze eis in door 8 woningen voor 300.000 euro in de markt te zetten. Maar de kopers moesten in werkelijkheid 340.000 euro neertellen, omdat ze er twee parkeerplaatsen van 20.000 euro per stuk bij moesten kopen. Parkeerplaatsen die normaal in Baarn zo’n 5.000 euro kosten. Een heel dure bestrating.

GroenLinks sprak vorig jaar al haar wrevel over deze constructie uit. Die 8 woningen waren van meet af aan niet bereikbaar voor mensen die maximaal 300.000 euro voor een eigen woning konden neertellen. Wethouder Jansma gaf dat uiteindelijk ook toe en zei te kunnen leven met ons amendement (samen met VoorBaarn en de PvdA) om deze 8 woningen niet te laten meetellen als ‘betaalbare woning’. Het amendement werd unaniem aangenomen, net als de motie waarin het handelen van de projectontwikkelaar scherp werd afgekeurd.

Afsluiting Laanstraat

Het is één van de grootste ergernissen in Baarn: overdag ben je als voetganger in de Laanstraat je leven niet zeker. Regelmatig rijden er auto’s rond in het voetgangersgebied. rond. Vaak gaat het om leveranciers die zich niet houden aan de tijdsloten. Ook de negen (!) verschillende inzamelaars van bedrijfsafval vertonen zich vaak in het voetgangersgebied.

Vijf jaar geleden koos de raad al voor het afsluiten van het voetgangersgebied tussen elf en zes uur. Dit besluit is nog altijd niet uitgevoerd. Deze keer was het het CDA dat met een motie kwam. De wethouder zegde toe vóór het einde van het jaar met een plan te komen om het nu eindelijk wel eens goed te regelen.

Macht en tegenmacht. De balans tussen die twee is wezenlijk voor de nieuwe bestuurscultuur waarnaar Nederland – en ook Baarn – smacht. In oktober slaagden we er als raad in om die tegenmacht goed vorm te geven. En als GroenLinks-fractie blijven we daar alert op. Tot de verkiezingen en daarna.