VoorBaarn vroeg ons om een co-formateur te leveren met ruime politieke ervaring. Via het landelijke netwerk van GroenLinks kwamen we uit bij Ruud Grondel (69). Met die ervaring zit het bij hem wel goed: hij is 27 jaar wethouder geweest, in Amsterdam, Haarlem en Diemen. Eerder begeleidde hij formaties voor de gemeente Diemen en het Waterschap Amstel, Gooi & Vecht.

Ruud studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna werkte hij als beleidsmedewerker en vervolgens studentendecaan aan dezelfde universiteit. In de rol van wethouder kwamen al zijn interesses en vaardigheden samen.

Inmiddels is hij gepensioneerd, maar zit hij zeker niet stil. Zo is hij voorzitter van de AVVN samen natuurlijk tuinieren (de landelijke koepel van Volkstuinverenigingen). Daarnaast is hij actief bij GroenLinks als coach, adviseur en (in)formateur. Deze keer dus voor ons in Baarn.

"Ik vind het erg leuk om mee te werken aan de formatie in Baarn, een plaats die qua schaal vergelijkbaar is met Diemen. Ik herken de behoefte om het bestuur dichterbij de inwoners te brengen. Ik heb er zin in en kijk ernaar uit om bij te dragen aan een stabiele coalitie en een succesvolle bestuursperiode."