Samengevat is de conclusie dat verkeersafwikkeling en - veiligheid bij evenementen niet deugdelijk zijn onderzocht, dat het bestemmingsplan voor wat betreft de gevolgen voor Natura 2000-gebieden niet zorgvuldig is voorbereid en dat het plan in strijd is met verschillende bepalingen uit de provinciale omgevingsverordening. Veel van de elf bezwaarmakers krijgen gelijk.

In februari 2022 stemde de fractie van GroenLinks, bij monde van toenmalig fractievoorzitter Heidi van Otten, tegen het bestemmingsplan. We concludeerden dat het geheel ondanks allerlei aanpassingen te veel en te massaal was en niet passend op deze plek. We voelden ons verantwoordelijk om op te komen voor de huidige en de toekomstige bewoners van het gebied. Voor mens en dier. Hun belangen kwamen wat ons betreft te veel in het geding.

De uitspraak van de Raad van State bevestigt dat onze zorgen van destijds terecht waren. Het is een heldere uitspraak. Het gaat niet om het repareren van een beperkt aantal onvolkomenheden in het bestemmingsplan; het is als geheel van tafel geveegd. De komende tijd gaan we de uitspraak – die honderd bladzijden omvat – nauwkeurig bestuderen. De opluchting is in ieder geval groot dat het huidige bestemmingsplan van tafel is.