Lees hier de toelichting van waarnemend fractievoorzitter Jeroen Bosman.

De fractie van GroenLinks heeft er nooit een geheim van gemaakt: op deze plek had wat ons betreft geen woonwijk moeten komen. Maar die woonwijk komt er wel.

En dan kun je twee dingen doen. Je handen ervan aftrekken en toekijken hoe daar straks een wijk verrijst waar mensen misschien niet voldoende beschermd zijn tegen geluid en fijnstof. Of verantwoordelijkheid nemen en bekijken of je met iets kunt komen waarmee toekomstige bewoners wel zo goed mogelijk worden beschermd.

Na lang wikken en wegen kiezen wij voor de laatste optie. In het besef dat hier wél een kans ligt om een grote hoeveelheid betaalbare woningen te bouwen. 100 huurwoningen in de sociale sector, waarvan 75 voor huishoudens die afhankelijk zijn van huurtoeslag. En dan ook nog 100 koopwoningen onder de drie ton. Een grote wens van onze fractie.

Daar komt bij dat het de uitdrukkelijke wens van de raad is om van de Baarnsche Zoom de duurzaamste wijk van Baarn te maken. Waarbij enkele fracties verder willen gaan en er een provinciale of zelfs landelijke voorbeeldwijk van willen maken. Ook dat klinkt ons als muziek in de oren.

Maar… in het nemen van verantwoordelijkheid gaan wij niet lichtzinnig te werk. Want wij hebben nog steeds onze twijfels of de gezondheid van de toekomstige bewoners straks is gewaarborgd.

Waarschijnlijk kan onze fractie pas een finaal oordeel over dit plan vellen als we in deze raad praten over het definitieve bestemmingsplan. We behouden ons nadrukkelijk het recht voor om op ieder moment in het proces te concluderen dat het toch niet verantwoord is. Maar we willen het wel een kans geven.

Daarom zijn wij te rade gegaan bij de Baarnse Klimaat Alliantie. In een vruchtbare Zoom-brainstorm kwamen we uit op iets wat al wordt genoemd in de Nota van Uitgangspunten duurzaamheid van RoyalHaskoning DHV: het NL Gebiedslabel. Het NL Gebiedslabel is een methodiek die overheden, woningcorporatie en architecten helpt om ambities voor een toekomstbestendige leefomgeving om te zetten naar concreet meetbare doelen. Deze worden in diverse stadia van het proces beoordeeld door deskundige en onafhankelijke beoordelaars. Om te beginnen bij het ontwerp. Meten is weten.

Daarbij willen we nadrukkelijk in het Programma van Eisen opnemen dat gegadigden voor het ontwikkelen van de wijk in hun aanbieding in ieder geval aantoonbaar invulling geven aan de aanbevelingen van de GGD Regio Utrecht met betrekking tot gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en welbevinden. Zo krijgen we als raad grip op dit proces. Een proces dat moet leiden tot een duurzame wijk met veel betaalbare woningen in een omgeving waarin de schadelijke effecten van de A1 zo veel mogelijk aantoonbaar worden geneutraliseerd.

Daarom het volgende amendement, mede-ingediend door D66 en VoorBaarn:

Het amendement werd aangenomen met 17 stemmen voor en 2 stemmen tegen.

Bij het besluit over het geamendeerde raadsvoorstel gaf Jeroen Bosman de volgende korte stemverklaring:

Ik denk dat we met het aannemen van dit amendement in ieder geval een borgingsinstrument hebben weten te creëren om dit heel goed in de gaten te houden als raad. Voor deze stap in het proces stemmen wij: voor.

Het geamendeerde raadsvoorstel is aangenomen met 17 stemmen voor en 2 tegen.

De Besluitvergadering is hier terug te kijken.