De aanleiding daarvoor is een heugelijke: Heidi van Otten is zo ver hersteld dat ze haar plaats in de raad weer kan innemen. Ze heeft nog een zomer de tijd om verder aan te sterken en zich voor te bereiden op de beslissende raadsvergaderingen over de toekomst van Paleis Soestdijk in september. En Suus? Die boekte op de valreep nog een groot succes. De raad nam unaniem een motie van GroenLinks aan waarin het college wordt gevraagd om te onderzoeken of de huidige capaciteit van de BOA’s voldoende is om adequaat te kunnen handhaven. Iets waar Suus zich al langere tijd hard voor maakte.

Algemene Beschouwingen

De laatste raadscyclus van het politieke seizoen stond in het teken van de Perspectiefnota en de bijbehorende Algemene Beschouwingen. Namens GroenLinks Baarn schetste ik hoe de coronapandemie de zwakke plekken in onze samenleving heeft blootgelegd. Een samenleving die als markt wordt gezien en waarin mensen die minder makkelijk mee kunnen over de rand dreigen te vallen. GroenLinks wil een andere samenleving. Met een overheid die mensen niet dwarszit en angst aanjaagt, maar naar hen uitreikt, hen helpt om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden. Waarbij onze inzet is: fijn leven en werken voor iedereen, ruimte voor maatschappelijke initiatieven, zorgen voor een duurzame toekomst en beschermen van wat kwetsbaar is.

De Algemene Beschouwingen zijn hét moment om als partij concreet te maken wat je anders wilt. Wij richtten onze pijlen op de versterking van de capaciteit van de BOA’s. In het afgelopen coronajaar bleek steeds dat het voor één ‘groene’ BOA niet te doen is om de verschillende soorten recreatie in het buitengebied adequaat te reguleren en de kwetsbare natuur te beschermen. Zo maar een extra ‘groene’ BOA aanstellen bleek politiek niet haalbaar, maar voor een onderzoek naar wat er nodig is kregen we wél de hele raad mee. Een terechte bekroning voor het vele werk dat Suus de afgelopen maanden had verzet.

Verder zetten wij onze handtekening onder een motie van VoorBaarn die het college opriep om een brandbrief van Raden in Verzet te tekenen. Die brief roept de formateurs van het kabinet op om te zorgen voor geld voor de gemeenten voor het goed uitvoeren van de taken die het Rijk aan hen heeft overgedragen. Want daar gaat veel mis. Op dit moment komt ook de gemeente Baarn jaarlijks miljoenen te kort om de Jeugdwet fatsoenlijk te kunnen uitvoeren. En juist na de coronapandemie is de nood daar hoog.

Regionale Energiestrategie

Een belangrijk onderwerp was de vaststelling van de Regionale Energiestrategie (RES) voor de regio Amersfoort. In de RES wordt geregeld welke locaties in de regio in beeld komen voor grootschalige opwekking van zonne- en windenergie.

Het onderwerp leefde zeer in de samenleving. Enkele maanden geleden liep Lage Vuursche met succes te hoop tegen de mogelijke aanwijzing van een gebied bij Maartensdijk voor het plaatsen van grote windturbines door de gemeente De Bilt. Hierdoor gealarmeerd besloot de raad om kwetsbare natuurgebieden in onze gemeente bij voorbaat uit te sluiten als locatie voor zonne- en windparken.

In onze bijdrage riepen we op om vooral te kijken wat er wél kan en daarbij creatief te zijn, bijvoorbeeld door functies te combineren. Zonnepanelen als onderdeel van een constructie om geluid en fijnstof van de A1 te weren bijvoorbeeld. Of op gronden die we teruggeven aan de natuur, bijvoorbeeld in combinatie met beplanting die de biodiversiteit bevordert. Maar ook als tijdelijke maatregel op gronden waar over een jaar of tien gaat worden gebouwd.

Een motie van het CDA om ook te werken aan een Lokale Energiestrategie (LES) als uitwerking van het Baarns Klimaat Akkoord paste in dat pleidooi. We wisten deze motie nog wat duidelijker en scherper te maken en met een grote meerderheid door de raad te loodsen.

RMN, woningzoekenden, Sinterklaasintocht

Na elf uur werd het nog een paar keer vuurwerk.

Samen met de PvdA en VoorBaarn dienden we een motie in waarin we pleitten voor een nieuw Algemeen Bestuur dat de financiële puinhoop bij de RMN moet oplossen. De meeste fracties wilden hier niet aan. Jammer, want het is maar de vraag of de huidige bestuurders in staat zijn om de boel weer op de rit te krijgen. En voor een nieuwe verhoging van de afvalstoffenheffing is geen draagvlak bij onze inwoners.

VoorBaarn kwam met een voorstel voor een actieplan om Baarnse woningzoekenden voorrang te geven bij het verdelen van de schaarse betaalbare woningen. Als GroenLinks zijn wij altijd beducht voor voorstellen die rieken naar ‘Eigen volk eerst’, maar we sluiten onze ogen niet voor het feit dat de nood hoog is. En omliggende gemeenten nemen binnen de mogelijkheden die ze hebben ook maatregelen. Ik werd geraakt door de uitspraak “Waar je wieg staat zou niet moeten bepalen of je later wel of niet in Baarn kan blijven wonen”. Dat deed ons - letterlijk te elfder ure - besluiten de motie te steunen. Tevergeefs overigens, want hij haalde het niet.

En dan was er als sluitstuk nog de oproep van VVD, CDA en ChristenUnie / SGP om als gemeente garant te staan voor de organisatie van de intocht van Sinterklaas. De Stichting Intocht Sinterklaas heeft namelijk een aantal vrijwilligers en sponsoren zien afhaken nadat de raad vorig jaar een motie had aangenomen om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen.

Hierin stelden wij ons principieel op. Hoe zeer wij het werk van de stichting ook waarderen: GroenLinks wenste niet mee te gaan in een oplossing voor een probleem dat is veroorzaakt door vrijwilligers en sponsoren die alles bij het oude willen houden. Om het in de woorden van onze Algemene Beschouwingen te zeggen: “Baarn is een veelkleurige gemeenschap van unieke mensen. Iedereen doet ertoe en iedereen is nodig om te bouwen aan de ontspannen, duurzame samenleving die ons voor ogen staat.” En dat vraagt in onze ogen om een werkelijk inclusief kinderfeest.

Met deze blog sluit ik het politieke seizoen 2020 - 2021 af. Een woelig seizoen, voor de mensheid als geheel en voor GroenLinks Baarn in het bijzonder. Nu eerst op vakantie, nieuwe krachten opdoen voor de spannende tijd die voor ons ligt. Een tijd waarin we ons gaan opmaken voor de gemeenteraadsverkiezingen.