Ik was onlangs een paar dagen op vakantie in de streek tussen Zutphen en Doetinchem. Het is er goed toeven. Je vindt er kleine dorpen tussen akkers en weilanden, omzoomd door bomen en houtwallen. Er is weinig verkeer en er zijn  weinig mensen. Je hebt er nog de ruimte.

In Baarn is ruimte schaars. Met 25.000 inwoners op een heel klein stukje aarde aan de rand van één van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Waar we prettig willen wonen, leren, werken, sporten en genieten van cultuur en natuur. En liefst willen we ook overal snel kunnen zijn. Als raadsleden dienen we keer op keer keuzes te maken hoe we omgaan met die schaarse ruimte. De afgelopen maand was dat niet anders.

Huisvesting scholen

Op een avond in april bezochten we met de raad twee al lang bestaande Baarnse basisscholen: de KWS en de Aloysiusschool. In beide schoolgebouwen moet het nodige gebeuren en dat is een wettelijke taak van de gemeente. Omdat het om grote investeringen gaat, is het een kwestie van ver vooruit kijken. Het vorig jaar door de raad vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs loopt tot 2041. Hierin zijn de investeringsplannen voor alle Baarnse scholen opgenomen.

Gebouwen voldoen niet aan moderne eisen

Afgelopen maand waren de genoemde scholen aan de beurt. Beide scholen zijn populair. Ze krijgen veel meer aanmeldingen van leerlingen dan ze kunnen herbergen in hun huidige huisvesting. De gebouwen zijn van het begin van de twintigste eeuw. In die tijd zag het onderwijs er heel anders uit. Er werd alleen klassikaal lesgegeven. Dat is tegenwoordig wel anders, en dat heeft gevolgen voor de inrichting van de gebouwen. Bovendien zijn de scholen zich ook bewust zijn van de noodzaak om te verduurzamen.

Naar leslokalen via de brandtrap

Bij de Aloysiusschool speelde nog iets anders. De school maakt gebruik van drie lokalen boven het Poorthuis. Deze lokalen zijn aan het einde van hun levensduur: het is er tochtig, de kozijnen zijn rot en de leerlingen moeten een brandtrap op om er te kunnen komen. In de plannen werd voorgesteld om de benedenverdieping geschikt te maken voor onderwijs. Maar daar zit sinds enkele jaren Lokaal-O, een prachtig maatschappelijk initiatief met een bijzonder plekje in ons hart. Lokaal-O zou met een aantal andere maatschappelijke organisaties naar het huidige pand van de bibliotheek aan de Hoofdstraat verhuizen.  Maar door het - ook door ons gesteunde - raadsbesluit van februari om de bibliotheek in het centrum te houden ging die vlieger niet mee op.

Huisvesting Lokaal-O

De vrijwilligers van Lokaal-O kwamen met een heleboel tegelijk naar de raadsvergadering en maakten indruk met hun pleidooi voor een definitieve eigen plek. En dan liefst in het Poorthuis. We kwamen als fractie tot de niet te missen conclusie dat het aanpassen van de plannen voor de scholen geen optie was.  Want daarmee creëer je dan een nieuw en veel groter probleem.

De noodkreet van Lokaal-O zorgde er wel voor dat diverse fracties nog eens hun waardering voor dit initiatief uitspraken. Onze wethouder Steven de Vries, verantwoordelijk voor de huisvesting van maatschappelijke organisaties, beloofde er alles aan te doen om Lokaal-O een goede plek in Baarn te geven. Op dit moment zijn hier al gesprekken over.

Uiteindelijk werden de plannen voor de KWS en de Aloysiusschool zonder veel discussie unaniem aangenomen.

Woningbouwplannen

Baarn heeft een enorm tekort aan woningen. Als raad zijn we dan ook altijd verheugd als er plannen voor woningbouw op de agenda staan. Deze keer waren het er twee. In beide gevallen ging het om woningbouw op een inbreidingslocatie (bouwen binnen bestaande bebouwing):

• het terrein van de oude kwekerij op het binnenterrein achter de Van Galenlaan; en
  • de locatie van het voormalige café Het Wapen van Beerestein aan de Zandvoortweg.

De nieuwe Omgevingswet legt de verantwoordelijkheid om voor draagvlak in de buurt te zorgen bij de initiatiefnemer van een plan en de direct belanghebbenden. In Baarn wordt al volop geëxperimenteerd met deze straks verplichte deze vorm van participatie, maar dat gaat nog niet altijd gemakkelijk.

Inspraak omwonenden

Ook de omwonenden van het plan Van Galenlaan wisten het gemeentehuis massaal te vinden. Diverse insprekers betoogden dat de participatie niet goed was verlopen. De initiatiefnemer zag dat anders, en wethouder Veldhuizen had geen reden om daaraan te twijfelen. Op papier leek in ieder geval aan alle participatievereisten te zijn voldaan.
Enkele omwonenden kwamen in onze fractievergadering op bezoek en stelden dat ze helemaal niet tegen woningbouw waren. Het ging hen vooral om de vormgeving van het bouwvolume: te massaal en te dicht op de bestaande achtertuinen.

Als fractie zijn we groot voorstander van het creëren van woningen op inbreidingslocaties. Maar in dit geval twijfelden we toch even wel of we met dit plan moesten instemmen. Tegelijk beseften we dat zelfs een voorbeeldig participatietraject er niet altijd toe leidt dat iedereen zijn of haar zin krijgt.

VoorBaarn kwam met een amendement om wel een voorlopige verklaring van geen bedenkingen voor het plan af te geven, maar het plan tussentijds nog een keer terug te laten komen naar de raad. Dat geeft ontwikkelaar en omwonenden de kans om toch nog eens in gesprek te gaan. Wethouder Veldhuizen zegde toe hiervoor het initiatief te willen nemen.
De raad omarmde dit voorstel unaniem.

Meer betaalbare woningen nodig

We sloten af met een hartenkreet. Te vaak spreken we in de raad over plannen van minder dan tien woningen. Bij zulke kleine plannen hoeft een ontwikkelaar zich niet te houden aan de eis uit de Visie Wonen om minimaal 30 procent woningen te bouwen waaraan in Baarn aantoonbaar behoefte is. Het gaat daarbij vooral om betaalbare woningen. Die komen er in dit soort kleine plannen niet bij. Dat is uit te leggen aan de 800 woningzoekenden die Baarn nog steeds kent. Want ook zij willen verder met hun leven. Dat moet anders.

In september komt het college met een nieuwe Visie Wonen. Als fractie gaan we er scherp op toezien dat betaalbaar wonen daarin centraal komt te staan.

Sneller plaatsen laadpalen voor elektrische auto’s

Baarn loopt flink achter met het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto's in de openbare ruimte. Vorig jaar zijn er 8 geplaatst, terwijl er over een paar jaar honderden nodig zijn. Samen met het CDA riepen we in een motie het college op om meer vaart te maken.

Ook hier speelt het dilemma van de schaarse ruimte. Wethouder Eijbaard betoogde dat een parkeerplaats die wordt gereserveerd voor elektrische auto's niet op een andere manier  te gebruiken is. In de overgangsfase naar elektrisch vervoer kan daardoor gemakkelijk een tekort aan parkeerplaatsen ontstaan.

Het is een kip-en-eiverhaal. Als je niet zorgt voor voldoende voorzieningen om duurzame mobiliteit te versnellen, dan gaan mensen afwachten. Onze fractie vindt dat je soms een bepaalde mate van ongemak moet creëren om de gewenste verandering in gang te zetten.

Duurzamer vervoer

En hier geldt: het begint met energiebesparing. We zullen eraan moeten wennen dat we ons ons vaker lopend of fietsend moeten verplaatsen, of gebruik moeten maken van het openbaar vervoer Ook vormen van deelvervoer kunnen een rol spelen bij het verminderen van de druk op de openbare ruimte.

In september gaan we het er alsnog met de raad over hebben. Dat was voor de meerderheid in de raad voldoende om de motie nu niet te steunen.

Terugkijken raadsvergaderingen

Benieuwd naar de besproken onderwerpen in mei? Alle raadsvergaderingen zijn terug te kijken en luisteren via baarn.notubiz.nl.